کاوش موضوع حاشیه سود
صفحه اصلی
حاشیه سود
حاشیۀ سود (به انگلیسی: Profit margin) نسبتی است که بهوسیله آن سودآوری هر دلار (یا هر ریال) از فروش را محاسبه میکنند، به این ترتیب که مقدار سود پس از کسر مالیات را بر فروش خالص تقسیم میکنند.
میزان سود خالص یک شرکت اولین معیاری است که بیشتر سرمایهگذاران در رابطه با سوددهی شرکت مدنظر قرار میدهند، ولی توجه محض به سودهای خالص تصویری دقیق از عملکرد شرکت ارائه نخواهد داد.
حاشیه سود از این جهت اهمیت دارد که تصویری جامع از کارایی عملیاتی یک کسبوکار یا یک صنعت ارائه میدهد. هرگونه تغییر در این حاشیه، شاخصی مفید برای ارزیابی پتانسیل رشد، جذابیت برای سرمایهگذاری و ثبات مالی یک شرکت نسبت به رقبایش است. حفظ حاشیه سود سالم به تضمین موفقیت مالی یک کسبوکار کمک کرده و توانایی آن را برای دریافت وام افزایش میدهد.
در مقابل نسبتهای حاشیه سود بهجای برآورد کردن میزان داراییها، سهام و سرمایهگذاریهای شرکت، مقدار پولی را که آن شرکت از تمام درآمدهای حاصل از فروش محصولات، داراییها و سرمایهگذاریها به دست خواهد آورد، مورد توجه قرار میدهد.
N
e
t
p
r
o
f
i
t
M
a
r
g
i
n
=
100
.
N
e
t
P
r
o
f
i
t
R
e
v
e
n
u
e
=
100
.
(
S
a
l
e
s
−
T
o
t
a
l
E
x
p
e
n
s
e
s
)
R
e
v
e
n
u
e
{\displaystyle \mathrm {Net\ profit\ Margin} ={100\ .\mathrm {Net\ Profit} \over \mathrm {Revenue} }={100\ .\mathrm {(Sales-Total\ Expenses)} \over \mathrm {Revenue} }}
حاشیهها به بیان ساده عوایدی هستند که به صورت نسبت یا درصدی از فروش شرکت بیان میشوند. این درصد سهامداران و سرمایهگذاران را قادر میسازد که سوددهی شرکتها را به مقایسه بگذارند.
حاشیه سود عموماً از نرخ بازده (rate of return) متمایز است.
حاشیه سود میتواند شامل صرف ریسک (risk premium) نیز باشد.... بیشتر در ویکی پدیا